Lars Pehrson

BÆREDYGTIG OG VÆRDIBASERET BANKMAND OG PROFESSIONELT BESTYRELSESMEDLEM

Hvorfor er Lars optaget af Økojord

Vi skal tænke nyt

Jeg er stærkt optaget af vores forhold til naturen og den måde, vi udnytter den på. Til grund for enhver handling ligger en måde at tænke på, og når vores fødevaresystem – globalt, nationalt og lokalt – tydeligvis er endt i en blindgyde, er der behov for at tænke nyt. Ellers kommer vi ikke til at handle anderledes.

Vi må indse, at vi som mennesker er en del af naturen, og at vi derfor ikke kan stå udenfor den og behandle den som en mekanisk ting. Økonomien er indlejret i naturgrundlaget, som i det hele taget er forudsætningen for, at vi kan være her. Uden natur, intet samfund og ingen økonomi.

Jeg har haft det privilegium at kunne arbejde med disse spørgsmål og problemstillinger hele mit voksne liv – startende med etableringen af butikken og bageriet Aurion i 70’erne, næsten 40 år som direktør for Merkur Andelskasse og nu i Foreningen Økojord.

Økologien viser os, at alt hænger sammen, fra mikrolivet og svampene i jorden til skov, mark, hav og sø, husdyr og alle de andre levende væsener. Derfor må vi tænke i helheder, når vi udnytter et areal. Ved at arbejde med og ikke imod naturen, vil den også give tilbage til os.

Dette komplekse samspil, og dertil også ejerskabet til jorden, vil vi belyse på mange forskellige måder i Foreningen Økojord. Dermed vil vi inspirere til handling og til at tage et helt konkret medansvar for vores jord.

Lars’ CV

1982-2020 Medstifter af og adm. direktør for Merkur Andelskasse

1999-2023 Administrator, Merkur Fonden

2020-2023 Rådgiver for direktionen I Merkur Fonden

2009 Aktiv i internationalt netværksarbejde omkring
værdibaseret bankvirksomhed og finans, herunder tidligere bestyrelsesmedlem i INAISE og FEBEA. Medstifter af Global Alliance for Banking on Values.

• Bestyrelsesformand, Danmarks Økologiske Jordbrugsfond og Dansk Økojord A/S.
  • Bestyrelsesformand, Aurionfonden.
  • Næstformand i Allergica A/S.
  • Bestyrelsesmedlem i Rådet for Grøn Omstilling.
  • Bestyrelsesmedlem i GLS Treuhand e.V., Tyskland.
  • Diverse bestyrelsesposter i frivillige foreninger