Mindre snak, mere handling

Foreningen Økojord er et levende fællesskab for alle, der har lyst til at sætte skub i den grønne omstilling. Vi deler den seneste viden om levedygtigt landbrug, udvikler nye ideer og fører dem ud i livet. Sammen kan vi skabe levedygtige forandringer for naturen og landbruget i Danmark.

Hjørnestenene i vores arbejde er:

• Viden

I Foreningen Økojord mener vi, at viden er første skridt på vejen mod en grønnere fremtid. Vi arrangerer oplæg, workshops og gårdbesøg hos forpagterne hos Dansk Økojord A/S.

Ved at sprede viden om alt fra skovlandbrug til jordens frugtbarhed og mikroliv, kan vi danne grobund for de forandringer, Danmark har brug for.

Hvordan

Medlemmerne af foreningen vil få viden og indsigt heri bl.a. gennem ekskursioner til Økojords ejendomme og møder med Økojords forpagtere.

Oplæg om fx hvordan omlægning til økologisk drift kan give mad til flere mennesker, kulstofbinding, klimatiltag, øget biodiversitet, drikkevandsbeskyttelse, sikring af vandmiljøet, regenerativt landbrug, skovlandbrug, planteforædling på økologiske vilkår, borgerinddragelse m.m.

Har du en god idé til, hvordan man kan sikre drikkevandet i din kommune? Eller drømmer du måske om at starte et borgerdrevet skovlandbrug? Foreningen Økojord er et mødested, hvor vi kan udveksle erfaringer, udvikle ideer, søge om midler og skabe nye initiativer. Sammen kan vi eksperimentere og føre de gode ideer ud i livet og inspirere andre til at gøre det samme.

Hvordan

Vi skal være et økologisk eksperimentarium, der udvikler, deler erfaring, viden og omsætter teori til handling. Vi skal være forgængere til at skabe konkret handling i det danske landskab.

Vi skal skabe forandring sammen.

• Forandring

Vi løser ikke de grønne kriser alene med gode idéer. Hvis vi skal gøre en reel forskel, må de også blive til virkelighed ude på markerne, i naturen eller i dit lokalområde. I Foreningen Økojord hjælper vi hinanden med at give idéerne luft under vingerne., fx gennem lokale, borgerdrevne projekter. Som medlem kan du også hjælpe til på landbrugene hos Dansk Økojords forpagtere og dermed få praktisk erfaring

Hvordan

Økotjenester er et bredt begreb, der dækker over de forskellige fordele og goder, som naturlige systemer kan levere til naturen, mennesker, miljøet og dyrene. Disse tjenester kan omfatte alt fra dyrevelfærd til kvælstofhåndtering, biodiversitet, klimaindsatser, vandkvalitet og energiforbrug.

Læs mere her om hvilke konkrete Økotjenester vi laver i Foreningen Økojord